Kehidupan Gua....

Kehidupan Gua....
13 March 2010,,,,,,

Donnerstag, 14. April 2011

Space Elevator




Mesti korang semua tertanya2 apa benda "space elevator"? Aku pun dapat tau dari kelas bahasa inggeris kat kampus aku. Tapi memang benda ni menarik..Space elevator atau dalam melayunya lif angkasa adalah salah satu cara utk ke angkasa dgn menggunakan lif. Ya betul,"LIF".

Tapi saintis sekarang masih lagi berusaha utk mencari bahan binaan yg sesuai utk pembinaan lif tersebut. Dan mereka telah menemui tiub nanokarbon, dimana bahan ni lebih kuat dari besi dan juga sgt fleksibel. Tapi utk menghasilkan tiub nanokarbon sepanjang tuk smpai ke angkasa masih lagi menjadi cabaran kepada saintis2. Jika projek ni berjaya, aku rase semua orang ade peluang untuk ke angkasa dgn kos yg lebih murah.

Selain itu binaan ni akan menjadi sejarah kerana memecahkan rekod binaan tertinggi di dunia. Mana taknya smpai angkasa kot. Walaupun bunyinya macam x logik..aku harap projek ni akan berjaya kerana ia mampu memberi manfaat yg byk kepada manusia sejagat terutamanya dari segi penghasilan tenaga elektrik dari cahaya matahari secara terus selama 24 jam. Dashyat kan......

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen